Algemene voorwaarden ESE BV.
01/01/2024
1. Gelding en aanvaarding van deze voorwaarden. De huidige voorwaarden beheersen alle overeenkomsten tussen ESE BV en haar klanten, voor zover er niet van afgeweken wordt bij bijzondere voorwaarden of overeenkomsten. Onze algemene evenals onze bijzondere verkoops- en leveringsvoorwaarden worden beschouwd als zijnde aanvaard door onze klant, zelfs indien zij in strijd zouden zijn met zijn eigen algemene of bijzondere aankoopvoorwaarden. Deze laatste binden ons slechts wanneer wij ze schriftelijk en uitdrukkelijk hebben aanvaard. Ons akkoord kan in geen geval worden afgeleid uit de omstandigheid dat wij de handelsovereenkomst aanvaard zouden hebben zonder te protesteren tegen de bepalingen die verwijzen naar de algemene of bijzondere voorwaarden of naar andere gelijkaardige bepalingen van de klant. De aangestelde, de medewerker, de echtgenoot of ieder ander familielid van de klant vertegenwoordigt hem en wordt verondersteld te beschikken over de nodige lastgeving om hem te verbinden tegenover ons.
2. Voorstellen, offertes en bestellingen. Al onze voorstellen en 3D tekeningen en offertes zijn vrijblijvend en gelden enkel ten titel van inlichting en niet als aanbod, zodat zij ons in geen geval verbinden. Hetzelfde geld voor onze prijzen vermeld op de internetsite en/of Facebook-pagina van ESE BV. Deze gelden niet als een aanbod. Elke door de klant gedane bestelling of opdracht verbindt deze laatste (=aanbod), doch verbindt ESE BV slechts na schriftelijke bevestiging/aanvaarding ervan. Ook elektronische bestellingen van de klant dienen door ESE BV steeds bevestigd te worden om verbindend te zijn. Onze leveringen worden gefactureerd aan de prijs geldig op de dag van de bestelling, indien het om een onmiddellijke levering gaat. Voor bestellingen op langere termijn, heeft ESE BV het recht om te allen tijde haar prijzen aan te passen om een stijging van haar eigen kosten te compenseren door onder andere volgende, niet-limitatief, opgesomde omstandigheden : (1) een prijsstijging van de grondstoffen, goederen of diensten nodig om de goederen te produceren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot een stijging van de personeelslasten; (2) verandering in type, ontwerp, kwaliteit, verpakkings-, verzendings- en leveringswijzen of andere specificaties met betrekking tot de goederen in de offerte of de order; (3) verzoeken om overwerk, (4) volumetekorten; (5) onverwachte gebeurtenissen waarover ESE BV redelijkerwijze geen controle heeft (zoals bv. prijsstijgingen van grondstoffen bij leveranciers en valutawijzigingen) en die de uitvoering van de overeenkomst door ESE BV bemoeilijken. Een aanpassing dringt zich op als de eenheidsprijs met 5 % gestegen is. De prijs wordt herberekend met de gewijzigde prijs en dit resultaat wordt aan de klant aangerekend. In voorkomend geval behoudt de klant het recht om binnen de 10 dagen na kennisgeving ervan de bestelling aan de nieuwe prijs schriftelijk te annuleren, doch is gehouden tot alle kosten die ESE BV tot dan heeft gemaakt. Bij gebreke aan schriftelijke reactie van de klant na binnen 10 dagen na de melding, is deze prijsstijging voor rekening van de klant. Ten aanzien van consumenten wordt ook een prijsdaling verrekend volgens hetzelfde principe.
3. Verbintenissen. Onze tussenpersonen, vertegenwoordigers, aangestelden en bedienden hebben geen recht om de vennootschap op welke wijze ook te verbinden. Bestellingen of opdrachten door hen opgenomen zijn slechts geldig na schriftelijke bevestiging door een zaakvoerder of een persoon van ESE BV die daartoe gemachtigd is. Wij behouden ons het recht voor om bestellingen te weigeren, waarvoor wij zulke bevestiging niet gegeven hebben.
4. Contractbreuk. In geval het contract voorafgaandelijk aan de uitvoering eenzijdig door of lastens de klant wordt verbroken, zelfs gedeeltelijk, om welke reden dan ook, is deze aan ESE BV een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 30 % van het volledige contractueel verschuldigde bedrag, onverminderd het recht van ESE BV om een hogere schadevergoeding te vorderen indien zij een grotere bewezen schade kan aantonen. In geval van reeds aangevangen werken komt daar de factuur van de geleverde prestaties bovenop. In geval het contract door ESE BV voor aanvang van de verbroken wordt, maakt de klant aanspraak op eenzelfde vergoeding. Deze laatste bepaling is niet van toepassing in geval ESE BV niet aansprakelijk gesteld kan worden voor het niet uitvoeren van de bestelling/het contract ten gevolge van overmacht of andere gebeurtenissen waar ESE BV geen vat op heeft, bv bij uitputting van de voorraad, het uitblijven van leveringen door de leveranciers van ESE BV, het tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, staking, brand, overstroming enz. Deze opsomming is niet beperkend. ESE BV is niet verplicht het onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen.
5. Leveringstermijnen, Plaatsingstermijnen, Vertragingen. De leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend. Vertraging in de levering kan in geen geval aanleiding geven tot boete, schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. Van voorgaande bepaling kan enkel afgeweken worden door middel van een uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst tussen partijen. Wij behouden ons het recht voor gedeeltelijke leveringen te doen, welke gedeeltelijke verkopen uitmaken. De gedeeltelijke levering van een bestelling kan de weigering tot betaling van de geleverde goederen niet rechtvaardigen. ESE BV meldt meteen, in geval geen gedeeltelijke levering mogelijk is, wanneer zij kennis krijgt dat de meegedeelde datum met minstens 14 dagen overschreden wordt. Bij overschrijding met meer dan 14 dagen na de meegedeelde datum, heeft de Klant recht op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht in hoofde van ESE BV. De plaatsing zal gebeuren op een weekdag tijdens de overeengekomen werkweek. Uitzonderingen hierop kunnen zijn (a) vertragingen door weersomstandigheden, (b) vertragingen door het uitblijven van productleveringen door leveranciers van ESE BV, etc. Deze opsomming is niet beperkend. Om de vooropgestelde leveringstermijn toch te kunnen behouden indien de vooropgestelde producten niet onmiddellijk verkrijgbaar zijn, verleent de klant zijn goedkeuring om met de nodige flexibiliteit gezamenlijk met het team van ESE BV naar een oplossing te zoeken. Zo kan bijvoorbeeld een ander type en/of merk product gekozen worden waarbij rekening gehouden wordt met minimale variatie in totaal vermogen, in eenheidsprijs, etc. en waarbij de technische configuratie zo veel als mogelijk aangehouden kan blijven. Indien niet tot een gezamenlijke oplossing kan gekomen worden, behoudt ESE BV zich het recht om de levertermijn tot 6 maanden te verlengen. Vertragingen in de levering en/of plaatsing en uitvoering van de prestaties geeft geen recht op schadevergoeding, noch op ontbinding van de overeenkomst. De overeengekomen prijs kan evenwel herzien worden door ESE BV wanneer de levering door toedoen van de klant niet kan plaatshebben binnen de zes maanden na datum van de door de klant ondertekende offerte. Wanneer niet of niet-tijdig geïnstalleerd kan worden door onjuistheid van vermelde gegevens door de klant of door het niet-nemen van maatregelen door de klant om de installatie mogelijk te maken, wordt de installatie geacht te zijn geplaatst en heeft ESE BV van rechtswegen en zonder voorafgaande ingebrekestelling het recht om 10% van de totaalprijs van de installatie aan te rekenen.
6. Overdracht van eigendom en risico. Zonder afbreuk te doen aan de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden, blijven de geleverde goederen die niet volledig werden betaald, eigendom van ESE BV, onverminderd de verplichting van de klant om de risico's van de verkochte zaak te dragen en ervoor te zorgen als bewaarnemer. Meer bepaald zal de klant de eigendom ervan niet aan derden kunnen overdragen, in pand geven of met om het even welke zekerheid of voorrecht bezwaren. Zolang de hoofdsom, de kosten, de intresten en in voorkomend geval de schadevergoeding geheel of gedeeltelijk onbetaald blijven, geeft de klant ons bij deze machtiging om de bij hem reeds geplaatste goederen weg te nemen, zelfs als deze reeds geïntegreerd werd in of gefixeerd werden op een ander roerend en/of onroerend goed.
7. Aansprakelijkheid. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn al onze verbintenissen middelenverbintenissen. Onverminderd afwijkende dwingende wettelijke bepalingen, zijn wij slechts aansprakelijk voor schade veroorzaakt wegens de niet-naleving van onze verbintenissen, indien en voor zover die schade is veroorzaakt door onze opzettelijke of zware fout of door bedrog. Voor overige fouten zijn wij niet aansprakelijk. ESE BV draagt geenszins verantwoordelijkheid voor de schade die inherent is aan de uitvoering van de werken. Zo neemt de klant er kennis van dat indien doorboringen door tegels nodig zijn, deze mogelijks kunnen scheuren, schade dewelke geheel ten laste komt van de klant. Idem wat betreft doorboring door bezetsel en eventuele scheurvorming tot gevolg. Ingeval ESE BV aansprakelijk wordt gehouden voor enigerlei schade, is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de bestelling van de klant, althans tot dat gedeelte van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. ESE BV is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, nooit voor indirecte schade, met inbegrip van doch niet uitsluitend gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden. Ingeval van overmacht worden onze verplichtingen opgeschort en zijn wij van rechtswege bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis jegens de klant noch op enige andere wijze aansprakelijk.
8. Klachten. Iedere klacht met betrekking tot de geleverde en geplaatste goederen, dient ons meegedeeld te worden onmiddellijk tijdens de installatie zodat onze teams ter plaatse de eventuele gewenste en/of nodige aanpassingen kunnen uitvoeren op de installatiedag zelf. Indien alles conform de overeenkomst verlopen is, wordt de werkbon afgetekend door de klant. Gewenste wijzigingen die niet inbegrepen waren in de initiële overeenkomst (wijzigingen layout, etc.) kunnen nog steeds gebeuren, doch tegen betaling van de extra gepresteerde uren. Bij beschadiging, onvolledigheid, vergissing of ieder ander zichtbaar gebrek of niet-conformiteit is de klant ertoe gehouden de goederen te weigeren of slechts onder schriftelijk voorbehoud aan te nemen. Iedere klacht met betrekking tot de geleverde goederen dient ons meegedeeld te worden per aangetekend schrijven binnen de vijf dagen na ontvangst met verwijzing naar het nummer van de factuur of, bij gebreke hieraan, van de werkbon. Na het verloop van deze termijn zal de klacht niet meer in acht genomen worden. Inzake verborgen gebreken, welke niet vallen onder de artikelen 1792 en 2270 (oud) B.W., lichte verborgen gebreken is ESE.group BV tav consumenten slechts gedurende 2 jaar na datum van de installatie aansprakelijk en dit binnen de grenzen van deze algemene voorwaarden, mits zij aangesproken wordt binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek. T.a.v. niet-consumenten wordt deze periode beperkt tot één jaar.Elke klacht met betrekking tot onze facturen dient ons meegedeeld te worden per aangetekend schrijven binnen de tien dagen na hun ontvangst. Bij gebreke hieraan, zullen zij beschouwd worden als zijnde aanvaard, zonder enig voorbehoud. Een klacht kan in geen geval een schorsing van betaling rechtvaardigen.
9. Waarborg en Garantiebepalingen. Bij het leveren van goederen, treden wij op in onze hoedanigheid van tussenpersoon, waarbij de waarborg met betrekking tot de door ons geleverde goederen zich beperkt tot de waarborg toegekend door de fabrikant. De aansprakelijkheid van ESE BV in het kader van deze waarborg is in elk geval beperkt tot het bedrag dat ESE BV zelf in vrijwaring kan bekomen van haar eigen leverancier. De klant moet zich voor wat betreft deze waarborg rechtstreeks richten tot de fabrikant of de invoerder van het betreffende goed. Voor wat betreft verborgen gebreken die ESE BV zelf niet kent of gekend heeft, is ESE BV tot geen enkele vrijwaring gehouden. De kwaliteit van plaatsen wordt door ons gegarandeerd indien de dakstructuur, de dakbedekking en bij uitbreiding de fysieke toestand van het onroerend goed van de klant, dit toelaat. Indien bij installatie blijkt dat de dakstructuur niet voldoet (bijvoorbeeld door houtrot, te lichte onzichtbare draagstructuur, te broze oude pannen, etc. waarbij dit geen limitatieve opsomming is) vallen de nodige kosten ten laste van de klant of wordt de installatie geannuleerd mits het betalen van een schadevergoeding van 30% door de klant, onverminderd het recht van ESE BV om een hogere schadevergoeding te vorderen indien zij een grotere bewezen schade kan aantonen. Indien de kwaliteit van het dak wel voldoende is, garanderen wij 5 jaar waterdichtheid op de door ons uitgevoerde interventies. De waarborg en garantie vervalt in ieder geval wanneer 1) de goederen of materialen werden bewerkt of gewijzigd, 2) de aanwijzingen van ESE BV of haar vertegenwoordigers niet correct werden nageleefd, 3) de goederen of materialen op een ongepaste manier werden gebruikt of gehanteerd, 4) de goederen niet werden gebruikt in overeenstemming met hun bestemming of 5) wanneer de schade het gevolg is van een fout of onvoorzichtigheid van de klant. Deze opsomming is niet limitatief. ESE BV is in die omstandigheden geenszins gehouden tot het betalen van een schadevergoeding aan de klant of aan derden, daarin uitdrukkelijk begrepen een vergoeding voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade, winstderving, schade aan goederen of schade aan personen.
10. Betalingsvoorwaarden. Elke door de klant gedane bestelling contant betaalbaar. Het voorschot door de klant gestort, komt in mindering op de bestelprijs. Al onze facturen zijn betaalbaar op onze maatschappelijk zetel, contant, netto en zonder korting of 5 werkdagen na de inwerkingstelling van de installatie. In geval van vertraging of laattijdigheid zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest zoals voorzien in de wet van 02/08/2002 op jaarbasis verschuldigd zijn op het totale factuurbedrag, alsook een forfaitaire vergoeding gelijk aan 10 % van het factuurbedrag, met een minimum van 150,00 euro. Ten aanzien van consumenten gelden de tarieven voor forfaitaire vergoedingen zoals voorzien in het boek ‘schulden van de consument’ van de WER en is de vermelde intrest slechts verschuldigd na verstrijken van de termijn van de eerste herinnering. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, het protest van een wisselbrief (zelfs als deze niet aanvaard werd), iedere aanvraag tot concordaat, in der minne of gerechtelijk, iedere aanvraag tot betalingsuitstel, zelfs niet officieel, of ieder ander feit waaruit het betalingsonvermogen van de klant blijkt, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs de niet vervallen facturen van rechtswege en zonder ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar. Bovendien behoudt ESE BV zich in deze gevallen het recht voor om, zonder ingebrekestelling, alle leveringen op te schorten en de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen. Dit zal uiteraard niet gebeuren wanneer alles voorafgaandelijk betaald werd. Indien de factuur niet tijdig betaald wordt, zal deze doorgestuurd worden naar onze externe partner, C&J Credit Service, die gemandateerd wordt voor de inning van het verschuldigde bedrag, vermeerderd met de aanmanings- en inningskosten. In geval van wanprestatie in hoofde van onze firma ten overstaan van een particuliere klant, is er een vergoeding verschuldigd aan de klant. Bestaat de wanprestatie in een laattijdige terugbetaling van een som, dan is een intrest verschuldigd van 8% vanaf de dag waarop de terugbetaling diende te geschieden. Bestaat de wanprestatie in een andere tekortkoming dan heeft onze firma de plicht uit te voeren in natura (bv. levering van nieuwe materialen, heruitvoering van het werk). Bij onmogelijkheid uit te voeren in natura , is onze firma gehouden tot betaling van een schadevergoeding van 10 % van het openstaand factuurbedrag.
11. Hoofdelijkheid. Indien de factuur op vraag van de opdrachtgever opgesteld werd op naam van een derde, zijn de opdrachtgever en de derde hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de betalings- en andere verplichtingen die voortvloeien uit de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden.
12. Uitdrukkelijk ontbindend beding Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de bepalingen van huidig artikel een uitdrukkelijk ontbindend beding uitmaken. Onverminderd haar recht op schadevergoeding, behoudt ESE BV zich het recht voor dit contract ten allen tijde te ontbinden of te verbreken na voorafgaandelijke aanmaning en zonder gehouden te zijn tot enige vergoeding, bij de niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur (voor particuliere klanten, na het verstrijken van de betalingstermijn na de eerste aanmaning), het protest van een wisselbrief (zelfs als deze niet aanvaard werd), iedere aanvraag tot concordaat, in der minne of gerechtelijk, iedere aanvraag tot betalingsuitstel, zelfs niet officieel, of ieder ander feit waaruit het betalingsonvermogen van de klant blijkt.
13. Milieu ESE BV kan door de klant niet aansprakelijk worden gesteld voor verplichtingen in het kader van milieuwetgeving van de klant. Kosten opgelegd in het kader van milieuwetgeving, waaronder wetgeving inzake verpakkingen, de terugname van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur en milieutaks op batterijen, maken geen deel uit van de verkoopprijs. ESE BV heeft het recht om kosten in het kader van deze en andere milieuwetgeving, indien toepasselijk, afzonderlijk te factureren aan de klant. Overeenkomstig de wettelijke bepalingen betreffende de uitvoering van de aanvaardingsplicht voor afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen, zal de leverancier als aparte post op de factuur een zogenaamde wettelijke milieubijdrage in rekening brengen met betrekking tot de producten die onder het toepassingsgebied vallen van de reglementering inzake aanvaardingsplicht. De gebruikelijke kortingen, al dan niet vermeld in deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn niet van toepassing op deze wettelijke milieubijdragen.
14. Exclusieve bevoegdheid – Toepasselijk recht. Ieder geschil met betrekking tot huidig contract valt uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement West-Vlaanderen, afdeling Veurne, en van de ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Veurne, naargelang het statuut van de klant en, in voorkomend geval, onder de bevoegdheid van de Vrederechter van het kanton Veurne. Deze rechtbanken worden uitdrukkelijk door de partijen als de enig bevoegde jurisdicties erkend en aanvaard. Ieder geschil tussen de klant en ESE BV wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.
15. Werfinrichting Voor aanvang en gedurende de volledige duur van de werken, draagt de klant er zorg voor dat de werf vrij bereikbaar en toegankelijk is. De klant zorgt daarenboven, kosteloos, voor voldoende parkeerplaats, toegang tot water en elektriciteit op de werf. De werf dient opgeruimd te zijn zodat ESE BV de nodige stellingen, kranen en ladders kan plaatsen en beschikt over voldoende beweegruimte. De kosten verbonden aan deze inrichting van de werf zijn ten laste van de klant, die desgevallend ook het nodige parkeerverbod aanvraagt bij de bevoegde overheid. Bij gebreke aan bovenstaande heeft ESE BV het recht de aanvang en/of uitvoering van de werken op te schorten en, in voorkomend geval, de geleden onkosten hierdoor door te rekenen aan de klant. ESE BV heeft het recht tot het maken van publiciteit op de werf. Dit betreft het plaatsen van werfborden, banners en eventuele andere publiciteit. De klant verbindt zich er toe aangebrachte publiciteit van ESE BV niet te verwijderen zonder toestemming.
16. Werfinrichting & sociale media ESE BV heeft het recht tot het maken van publiciteit op de werf en op sociale media. Dit betreft het plaatsen van werfborden, banners en eventuele andere publiciteit. De klant verbindt zich er toe aangebrachte publiciteit van ESE BV niet te verwijderen zonder toestemming.